Tällä sivulla käsittelen kolmea merkittävintä ohjaamistani vahvistanutta harjoitteluani tai opintojaksoa.
Myyrinkoti - viriketoimintaa vanhuksille
Tein
erityiskasvatuksen harjoitteluni Myyrinkodissa, vanhainkodissa
Vantaalla. Nimike, jonka alla toimin harjoittelu(/kesätyö)paikassani, oli viriketoiminnan ohjaajaharjoittelija. Toimenkuvaani kuului virikkeiden järjestäminen asukkaille eri muodoissa: noin kaksi kertaa päivässä oli osastoilla yhteistä toimintaa, pelejä, leikkejä, musiikkia jne. (tarkemmin myöhemmin), mutta työ sisälsi myös isomman ohjelman, pienoismusikaalin, suunnittelun ja toteutuksen sekä paljon yksilöiden kohtaamista.
Helposti erityiskasvatus ja työskentely ikäihmisten
kanssa kalskahtavat kummalta yhdistelmältä, mutta toisaalta, onhan
kehitys ja kasvaminen monien kehitysteorioiden ja -teoreetikoiden mukaan
läpi elämän kestävä prosessi. Ikäihmiset ovat myös tietyllä
tapaa erityisryhmä, varsinkin, kun toimintaympäristö on
Myyrinkodin kaltainen vanhainkoti, jossa vanhusten toimintakyky on heikko ja ohjaajana kohtaa paljon muistisairauksia,
aivovammoja, fyysisiä rajoitteita (suurin osa asukkaista oli
pyörätuolissa), persoonallisuuden muutoksia, häiriökäyttäytymistä,
mutta myös asukkaiden tarvetta kokea uudessa elämäntilanteessa
onnistumisen tunteita tai huomioiduksi tulemista. Monia edellä
mainittuja erityiskasvattaja kohtaa myös erityisnuorisotyön tai
lastensuojelun puolella, joten siksi koin, että vanhusten parissa
työskentely voisi sopia erityiskasvatuksen harjoitteluksi. Aivan kuin lasten ja nuorten kanssakin
toimiessa, näiden asukkaiden kohdalla korostui heidän itsetuntonsa
ja omatoimisuuden tukeminen ja erityiskasvattajana ryhmäohjauksissa
tuli ottaa huomioon asukkaiden erilaiset valmiudet ja toimintakyky.
Vanhainkodissa toimiessani ohjaajana, minut yllätti vanhainkodin asiakkaiden kunto. Olin
asennoitunut kohtaavani virkeitä eläkeläisiä, joiden kanssa
voimme pelata bingoa, tehdä käsitöitä tai kokeilla keppijumppaa,
mutta jo ensimmäisenä työpäivänäni vetäessäni tuolijumppaa,
todellisuus näyttäytyi. Ensimmäisen työviikkoni aikana kolme
asukasta kuoli. Tuolijumppa, jonka olin ajatellut olevan helpoista
helpointa ja ehkä jopa tylsää, osoittautuikin toisille
haasteelliseksi, sillä jotkut olivat ehkä aivoinfarktin takia
halvaantuneet puoliksi, eivätkä saaneet nostettua näin raajojaan. Asukkaiden
toimintakyky oli todella vaihteleva. Huonokuntoisin asukas oli
tyypillisimmin sellainen, joka oli ympärivuorokautinen vuodepotilas,
jonka syöttämisestä, pukemisesta, pesemisestä ja muista tarpeista
huolehtii täysin hoitohenkilökunta eikä asukas enää välttämätä reagoi
puheeseen tai pysty vuorovaikutukseen. Hyväkuntoisimmat asukkaat
taas olivat sellaisia, joilla oli
pieniä vajavaisuuksia omatoimisuudessa ja kenties alkavaa
muistisairautta tai fyysistä heikkenemistä, mutta muuten he olivat
virkeitä mieleltään ja heihin oli helppo ottaa kontaktia. Skaala
vaihteli näiden ääripäiden välillä, eikä mitään
”keskiverto”asukasta ollut. Monilla oli kuitenkin dementia,
Alzheimer tai muu muistisairaus tai aivovamma, taustalla
aivoverenvuotoja tai sydänkohtauksia ja monet tarvitsivat
liikkumiseen rollaattoria tai pyörätuolia. Muisti- ja muista
sairauksista johtuen joillain asukkailla oli rajujakin mielialan
muutoksia, todellisuuden hämärtymistä ja vainoharhaisuutta ja
vajavainen kyky huolehtia itsestään.
Kognitiivisissa taidoissa
erot olivat myös suuret ja haastavaa ja aika vievää oli oppia
tunnistamaan asukkaiden taso, varsinkin, kun erot kognitiivisissa
taidoissa eivät todellakaan aina korreloineet muiden toiminnan
vajavaisuuksien kanssa. Varsinkin ensimmäisinä viikkoina sattui
muutamia kertoja, että lähestyin jotain asukasta aliarvioiden tämän
kognitiiviset taidot tämän fyysisen kunnon perusteella.
Henkilökohtaiset
tavoitteeni olivat pitkälti samat kuin opintojakson eli että
opiskelija ”tuntee
erityiskasvatuksen ohjauskäytänteitä ja toimintaympäristöjä,
osaa ottaa huomioon ja perustellusti soveltaa erityiskasvatuksen
osallistavia menetelmiä ja toimintamalleja ja ymmärtää
psykososiaalisen tuen antamisen ja tasavertaisten
osallistumismahdollisuuksien turvaamisen merkityksen yhteisötasolla”. Siihen lisäksi
vain tavoitteenani oli ottaa uusi kohderyhmä haltuun, ymmärtää
sen vaatimia erityispiirteitä ja kehittyä siten ohjaajana. Nämä
tavoitteet mielestäni toteutuivat, sillä kahden kuukauden aikana
kohtasin hyvin erilaisia vanhuksia erilaisine taustoineen ja
diagnooseineen ja tein paljon myös itselleni uusia asioita:
pienoismusikaalin tekeminen, julkisesti laulaminen ja esiintyminen, mitkä eivät ole kuuluneet mukavuusalueeseeni, mutta siitä huolimatta
annoin omien arasteluiden jäädä toissijaisiksi ja olen laulanut
näiden kahden kuukauden aikana enemmän julkisesti kuin koko
elämässäni tähän mennessä. Harjoittelussani läpileikkaava teema oli ohjaustilanteiden eläminen: asukkaiden kunto vaihteli todella
paljon, ja paljon jouduin soveltamaan lennosta, kun suunniteltu
ohjelma ei toiminutkaan jonkin ryhmän kohdalla. Tämän koin
vahvuudekseni, tilanteen muuttuessa en ”jäätynyt” ja
takataskusta löytyi aina vaihtoehtoinen toimintatapa, useimmiten
turvauduin pianonsoittoon. Harrastuneisuudesta oli muutenkin paljon
tässä työssä paljon hyötyä.
Harjoittelussa minulle kehittyi ainakin hyvä peli- ja leikkivarasto; vedin kahden kuukauden aikana istumalentopalloa, tuolijumppaa, yhteismusisointia, lautapelejä, tietovisaa, sovellettua versiota curlingista tai keilauksesta, askartelua, "kymmenottelua", missä lajeina oli tikanheitto, renkaanheitto, mölkky, koriinheitto, keilaus, palapeli, arvaa montako helmeä astiassa-peli, korttipeli, pistekennopeli. Sen lisäksi teimme muiden kesätyöntekijöiden kanssa pienoismusikaalin, jossa soitin, lauloin, näyttelin ja tanssin, sekä viihdytin asukkaita pianon tai kitaransoitolla, kun talossa oli ns. rauhallisempi hetki, esim. asukkaat kahvilla, eikä yksilö- tai ryhmäohjausta ollut.
Harjoittelussa ilmi tullut kehityskohtani oli tasapuolisuus yksilöohjauksessa. Kontakti syntyi luonnollisesti helpommin niihin, jotka reagoivat minuun ja joiden kanssa virisi jotain keskustelua. Ollakseni ammattimainen, minun tulisi mennä mukavuusalueeni ulkopuolelle, eikä toimia vain niiden ns. ”helppojen” asukkaiden kanssa, vaan kiinnittää huomiotani enemmän niihin passiivisiin. Harjoittelun ohjaajani kanssa käydyssä loppukeskustelussa harjoittelun ohjaajani rohkaisi
pistämään vain enemmän persoonaa peliin. Tuossa ’persoonaa
peliin’ -työfilosofiassa on jotain työntekijää voimaannuttavaa,
sillä viesti on, että ”sinussa on jo ainekset tähän, sinä
olet työväline itsessään”,
kirjaviisauden kautta saavutetun asiantuntijuuden arvostuksen sijaan.
Toimiakseni ihmisten kanssa, minua rohkaistaan samalla olemaan
oma itseni ja luottamaan intuitioon, ottamaan ihmisen
sisäänrakennetut ominaisuudet ja toimintatavat käyttöön. Meillä on kyllä luontaisesti
olemassa taidot olla vuorovaikutuksessa, meille on luontaista
välittää. Kuitenkin työn tekemistä persoonalla vaatii kokemusta ja varsinkin kultaisen keskitien löytämisessä on vielä työstämistä:
missä menee ammatillisuuden raja, mihin saakka ja mitä osia
persoonastani voin käyttää työssäni, missä tilanteissa otan käyttöön työminäni?
Erityiskasvatuksen orientaatio
"Halusin
erityiskasvatuksen orientaatioon, koska se oli orientaatioista
lähinnä sitä, mihin haluan ammatissani suuntautua. Minua
kiinnostaisi työskennellä esimerkiksi vammaisten kanssa. Päihde-
ja mielenterveystyö toisaalta ei ole minua varten, koska en varmaan
osaisi olla ottamatta työtäni ja ihmisten ongelmia työn
ulkopuolelle mukaan. Pää ei kestäisi.." - erityiskasvatuksen orientaation opintojaksotehtävä (kokemuskirjoitus) kevät 2011
Erityiskasvatus ja erityislapset sen sijaan tuntuvat aina ajankohtaiselta ja toisaalta monikulttuurisuusteemojen lisäksi se on edelleen se, mikä voisi olla toinen mieluinen suunta tulevalle työuralle. Kiinnostavaa kontaktitunneilla oli, kun käytiin erityiskasvatuksen arvopohjaa. Se herätti paljon ajatuksia ja oli avartavaa huomata kuinka sosiaalisesti tuotettuja loppujen lopuksi sellaiset käsitteet kuin "normaali" ja "poikkeava" ovat ja millainen arvolataus niihin liittyy. Tämä oli myös yksi sellaisia vanhoja käsityksiä ravistelevia oivalluksia ja esimerkki siitä, miten sosiaalisesti ja joskus jonkun tahon intresseja mukaillen tietyt käsitteet ovat tietyn historianjakson muovaamina syntyneet ja ovt harvoin neutraaleja. Mieleen jäi lausahdus joltain kalvolta, jossa ehdotettiin, että ihmisten sijaan pitäisi luokitella ympäristöjä, sillä nehän rajoittavat usein enemmän jos ei ole riittäviä tukitoimia, kuin itse vamma.
Kontakti opetus tuntui välillä raskaalta. Käsiteltiin autismia, käyttäytymishäiriöitä, mielenterveysongelmia, huostaanotettuja lapsia, vammaisia, päihteiden väärinkäyttöä yms. ja välillä melkein unohti, että nyt on kyse kuitenkin vähemmistöistä, suurimmalla osalla lapsista ja nuorista menee ihan hyvin, eikä ole syytä vaipua epätoivoon. Kontaktin alussa olisin toivonut, että tunneilla oltaisiin käsitelty myös maahanmuuttajanuorien kohtaamista, mutta aikataulu oli tiukka ja toisaalta aloin miettiä, ovatko he edes niin "erityisiä". Saattaahan monilla olla jotain traumoja, jos on täytynyt jättää kotimaa pakon takia, mutta toisaalta hyvä, ettei heitä nostettu kontaktissa mitenkään esille ja tämän tulkitsin viestiksi, että heidät kuuluisi kohdata kuin ketkä tahansa nuoret ja tulin huomanneeksi pikemminkin omat ennakkoasenteeni; minun mielessäni näköjään he ovat poikkeavia ja tämä asetelma voi olla oikean kohtaamisen tiellä.
Mieleenpainuvin
päivä tässä orientaatiossa oli kuitenkin kokemuskouluttajapäivä.
Taas sain itseni kiinni joistain turhista ennakkoasenteista. Paikalla
oli mm. muutama liikuntarajoitteinen, jotka liikkuivat sähköisellä
pyörätuolilla, yksi masentunut, pari sokeaa ja aivovamman saanut.
Uusi tilanne vähän jännitti, eikä oikein tiennyt, miten tulisi
käyttäytyä ja huomasin yrittäväni asetella sanani mahdollisimman
korrektisti ja hienotunteisesti, etten tulisi vahingossa sohaisseeni
jonkun arkaan paikkaan, mutta hehän itse olivat ryhtyneet
kokemuskouluttajiksi jakaakseen kokemuksia ja päivän edetessä
huomasin, että varovaisuus oli turhaa.
Seikkailukasvatuksen orientaatio
Olen aina enemmän tai vähemmän urheillut, retkeillyt, matkustanut, joten seikkailukasvatuksen orientaatiota odotin innolla. Ulkoilma-aktiviteetit, vaeltaminen sekä kiipeilyyn ja melontaan tutustuminen houkuttelivat minut Tornioon. Orientaation
aikana ihastuin koko seikkailukasvatuksen ideologiaan. Seikkailukasvatus
on oman mukavuusalueen ulkopuolelle menemistä, yllättäville
tilanteille ja ongelmanratkaisulle altistumista, joka kehittää
yksilön sosiaalisia taitoja ja ylipäätään monia hyödyllisiä
elämänhallintataitoja ja itsetuntemusta.
Seikkailukasvatusta tehdessä pitää esimerkiksi muistaa ryhmän
taso ja ottaa huomioon mahdolliset pelot ja terveydentila ja luoda
ilmapiiri, jossa virheiden tekeminen on hyväksyttävää.
Seikkailukasvatusta käytetään kouluissa, sosiaalityössä,
vapaa-ajan ohjauksen metodina, järjestöissä, yksityisellä
sektorilla (seikkailupalvelut) ja nuorisotyössä. Olennaista
seikkailukasvatuksessa on kokemuksellinen oppiminen. Tykkään
erityisesti siitä mentaliteetistä, miten toiminnan kautta opitaan ja miten siinä
painotetaan paljon sosiaalisia ja yhteistyötaitoja.
Tornioon lähdin ehkä vähän takki auki. Olen tähän asti olen luullut, että minulla olisi aika hyvä epävarmuuden sietokyky. Orientaation aikana huomasin, että olen
pysytellyt aika hyvin lähellä mukavuusaluettani, ollut ehkä
pikkaisen sen ulkopuolella, tehnyt itselleni mieluisia asioita, mutta
samalla sopivan haastavia, mutta kuitenkin niin, että ne kokemukset
ovat lisänneet itsetuntoani ja ollaan jääty ns. ”plussan
puolelle”. Olen korkeintaan käynyt jouston alueella (Leuwenheukia
mukaillen), mutta harvemmin kasvun saati sitten vaaran alueella. En
ole koskaan oikeastaan kokenut mitään epäseikkailua eikä mieleeni
muutenkaan äkkiä juolahda tilannetta, josta olisi jäänyt kauhean
paha maku suuhun. Tämän orientaation
aikana ehkä isoin henkilökohtainen anti oli se, että
olen oppinut sietämään vähän paremmin epäonnistumisia ja sitä
tunnetta, kun ei välttämättä pärjääkään tai ei osaaa. Huomaan turhautuvani itseeni, jos en heti ensimmäisten joukossa löydä itseäni kartalta tai onnistu sytyttämään nuotiota.
Olen nähnyt virheet ja epäonnistumiset negatiivisina asioina ja
vasta pikkuhiljaa alan nähdä ne myös kasvattavina asioina.
Orientaation aikana kehityin siellä käytyjen lajien, kiipeilyn, melonnan ja vaelluksen harjoittajana. En kuitenkaan käynyt lajitaitoja tai seikkalukasvatuksen harjoitteluita, joten varsinaisena kiipeilyn tai melonnan ohjaajana en voi toimia. Voin kuitenkin ammentaa opintojaksosta saamiani kokemuksia. Oman epätäydellisyyden hyväksyminen on varmaankin tehnyt minusta paremman ohjaajan, sillä voin samastua ohjattavien läpikäymään prosessiin ja siihen, miltä epämukavuusalueen ulkopuolella oleminen tuntuu. Seikkailukasvatuksen ideologian haluan pitää myös lähelläni ryhmiä ohjatessani, sillä mielestäni se on hyvä vastapaino ehkä nyky-yhteiskunnassa vallitsevan rationaalisuuden ja kontrollin ihannoimiselle. Lapsille ja nuorille on hyvä tarjota ympäristö, jossa on mahdollista oppia omasta kokemuksesta, jossa virheet nähdään oppimisen lähteinä ja jossa painotetaan yhteistyötaitoja kilpailemisen sijaan. Ei tarvitse olla äärimmäisessä erämaassa huomatakseen, että olemme riippuvaisia toisista sekä vallitsevista olosuhteista ja niissä ongelmanratkaisu- sekä sosiaaliset taidot auttavat eteenpäin turhautumisen sijaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti