Tammikuussa
2012 juttelin hopsarini kanssa opinnoistani. Kohta toisen vuoden
opinnotkin olisivat kunnossa, oli hyvä vaihe selkeyttää, missä
nyt oltiin ja mihin oltiin menossa. Olen alusta alkaen halunnut
suuntautua kansainväliseen toimintaan opiskeluissani ja kun kerran
opiskelujen aikana vaihtoon lähteminen on niin kätevä, niin
ehdottomasti halusin vielä hyodyntää sen mahdollisuuden ja
keskustelimme hopsarini kanssa vaihtoehdoista. Järjestötyö
kiinnosti minua enemmän kuin nuorisotyö, siinä tehtiin ensimmäinen
rajaus. Hopsarini suositteli Euroopan Neuvostoa ja sen
nuorisokeskusta Budapestissa koska häntä lainaten “siellä pääsee
oikeasti tekemään asioita niiden ytimessä”. Maaliskuun 2012
loppuun mennessä taytyi pistää Erasmus-hakemus menemään, jos
mieli vaihtoon seuraavana syksynä. Tämä oli varmaan koko prosessin
helpoin vaihe, täyttää vain kaavake netissä ja kertoa omista
motivaatioistaan ja sen hetkisistä suunnitelmista. Huhtikuussa oli
vaihtovalmennus, jossa kaikki Humakin Erasmus-vaihtoon lähtijät
tapasivat ja saivat tietopläjäyksen, mitä kaikkea vaihtoon
lähteminen edellytti. Siella Sari Hoylän, Humakin kv-asioista
vastaava lehtori ehdotti, että menisinkin Budapestin
nuorisokeskuksen sijaan Strasbourgiin, sillä siellä oli ollut
Humakin opiskelijoita aiemminkin ja tuttu harjoittelunohjaaja. Mikäs
siinä. Homma alkoi vähitellen hahmottua.
Euroopan
Neuvoston pääperiaatteet ovat ihmisoikeuksien sekä demokratian
edistäminen sekä sopimusten ja jäsenmaiden politiikkaa ja lain
soveltamista ohjaavien suositusten laatiminen. Euroopan Neuvoston
toiminta on jäsenamaiden hallitusten välistä yhteistyötä ja
vuoropuhelua, mutta ylintä päätantävaltaa tai pakotteita sillä
ei ole. Euroopan Neuvosto voi valvoa ja raportoida joidenkin maiden
ihmisoikeusrikkomuksia ja julkaisemalla ja herättämällä
keskustelua näistä rikkomuksista luodaan painetta toimia Euroopan
Neuvoston arvoja kunnioittaen. Yhteistyötä tehdään myos
kansalaisjärjestöjen kanssa, sillä niiden ajatellaan olevan ikään
kuin linkki kansalaisten ja päättäjien välissä ja lisäksi
järjestöillä katsotaan olevan paljon asiantuntijuutta, jota on
hyvä hyödyntää. Euroopan Neuvoston alla on European Youth Centre, nuorisokeskus Strasbrougissa. Se toimii koulutuskeskuksena ja hallinnoi mm.
European Youth Foundation rahastoa, josta nuorisotyön
kansainvälisille hankkeille voi saada rahoitusta.
European Youth Centre toteuttaa Euroopassa demokratia- ja
ihmisoikeuskasvatusta tuottamalla materiaaleja ja toimii ikään kuin
katto- tai yhteistyöjärjestonä monille eurooppalaisille
nuorisojärjestöille ja auttaa tarjoamalla puitteet ja tilat esim.
nuorten ryhmille, jotka tulevat harjoittamaan nuorisopolitiikkaa.Seminaarien ja koulutusten on ajateltu olevan jalkauttamisväyliä, kun nämä seminaareihin osallistuvat nuoret vievät oppimansa
asiat yhteisöihinsä ja kotiorganisaatioihinsa.
Työtehtävät olivat vaihtelevia. Esimerkiksi heti ensimmäisenä
työpäivänäni minut pistettiin mukaan seminaariin, jossa joukko
vammaisia nuoria veti koulutusta vammaisten asemasta ja oikeuksista ja
käsitteli, miten heidän tasavertaisuutta ja itsenäisyyttään
voisi tukea. Seminaarin lopuksi osallistujat pääsivät lobbaamaan
mepeille suosituksiaan, mihin he haluaisivat kohdistettavan huomiota.
Muut seminaarit pyörivät pitkälti vihapuheen ympärillä,
oikeiston radikalisoitumisessa ja näiden kahden ehkäisyssä,
ihmisoikeuksien toteuttamisessa netissä ja rasismissa ja miten
siihen tulisi puuttua. Aikalailla siis ihmisoikeuskasvatuksessa.
Seminaarit olivat ehdottomasti parasta harjoittelussa, sillä oli
todella mielenkiintoista kuulla kokemuksia ympäri Eurooppaa. Yksi
seminaari oli formaalin opetuksen ja nonformaalin opetuksen
toimijoiden yhteinen kokous, jossa käsiteltiin, kuinka edistää
ihmisoikeuksia ja demokratiaa kasvatuksessa. Tätä seminaaria varten
minä ja yksi toinen harjoittelija analysoimme 80 eurooppalaisen
järjestön suorittaman kyselyn vastauksia, miten he näkevät että
Neuvoston ihmisoikeuskasvatuksen ja demokratiakasvatuksen periaatteet
ovat toteutuneet kuluneen kahden vuoden aikana. Homma oli iso, kun
per järjestö vastauksia oli yli 100, mutta tätä analyysiä
käytettiin sitten pohjana seminaarissa kun verrattiin tosiaan
formaalia ja nonformaalia opetusta. Lisäksi
pääsin osallistumaan tulevan nettivihanpuheen vastaisen kampanjan
valmisteluun. Tehtävänäni oli luoda yhteystietopankki, jonne
koottiin kampanjassa mukana olevien ja siitä kiinnostuneiden
yhteystiedot tulevaa tiedottamista varten.
Tein
myös kehittämishankkeeni Neuvostoon. Aiheena oli tuottaa
tukimateriaaleja ja –harjoitteita
nettiin tulevaan seminaariin osallistuville nuorille, sillä
katsoimme, että ikähaitariltaan 18-40-vuotiaat ympäri Eurooppaa
tulevien nuoret aikuiset ovat taustoiltaan ja lähtötasoiltaan niin
moninaisia, että eroja olisi hyvä vähän siloittaa. Sen lisäksi
osa kehittämishankettani oli koostaa osallistujien hakemuksista
jonkinmoista dataa vetävälle tiimille ja työpaikalleni, jotta
saataisiin kuva tulevasta ryhmä, mikä taas tukisi seminaarin
suunnittelua ja ohjelma olisi mahdollista räätälöidä kohderyhmän
mukaan.
Ensimmäiset
viikot Strasbourgissa opettivat minulle itsestäni sen, kuinka suuri
tarve minulla on pystyä ennakoimaan ja tietämään
lähitulevaisuuteni, esim. seuraavan viikon kulun ja kuinka huono
olin sietämään keskeneräisyyttä tai epävarmuutta. Strasbourgiin
saavuttuani käytin myös ensimmäiset päiväni kaupungilla
suunnistamiseen, sillä koin sellaisen välitilan ahdistavana, etten
tuntenut vielä ympäristöäni. No, se että osasin suunnistaa
paikasta A paikkaan B, ei vielä tarkoittanut, että olisin ottanut
uuden kaupungin haltuun. Kokonaan uuden merkitysten ja tapojen
järjestelmän hahmottamisen haasteellisuus (mikä symboli osoittaa
lähimmän pankkiautomaatin, maksanko kahvilassa tilauksen yhteydessä
vai sieltä pois lähtiessäni) pääsi vähän yllättämään
minut, sillä olin ajatellut, että Ranskassa, Euroopassa, en voisi
kokea mitään kulttuurishokkia, mutta tunsin itseni todella
vieraaksi alkeellisen ranskan kieleni ja eksyneen turistin elekieltä
loistavan olemukseni kanssa. Ennakko-odotukseni pohjautuivat vahvasti
harjoitteluuni Tansaniassa, jossa toimimisen olin kokenut
suhteellisen helpoksi ja mieluisaksi, joten yllätyin, kun Ranskassa
arjen toiminnot tökkivät aluksi. Mutta näin jälkeenpäin
ajattelen sen johtuvan siitä, että Tansaniassa olin niin
silmiinpistävän selvästi ulkomaalainen, että kulttuurinen
kömpelyyteni ja tietämättömyyteni annettiin minulle anteeksi.
Ranskassa ranskalaiset taas olettivat minun puhuvan ranskaa ja
muutenkin ulkoisten erojen ollessa niin vähäiset, pienet jutut
varmaan korostuivat sitäkin enemmän. Jos voisin tehdä nyt jotain
toisin, olisin panostanut kielen opiskelemiseen nyt enemmän, sillä
siten olisin voinut luoda enemmän kontakteja paikallisiin ja
tuntenut itseni vähemmän vain kävijäksi ja oleskeluni siellä
jotenkin enemmän oikeutetuksi.
Kaiken
kaikkiaan vaihdon aikana monet asiat, joita olin osannut odottaakin,
toteutuivat. Koen, että nyt sosiaaliset taitoni ovat kehittyneet ja
reissu sai ajattelemaan enemmän mahdollisuuksia ulkomailla: ajatus
työskentelystä ulkomailla ei ole lainkaan mahdoton, samoin
esimerkiksi maisterin tutkinto olisi kiva suorittaa jossain vaiheessa
ulkomailla.

Opinnäytetyö osana Punaisen Ristin maahanmuuttajaohjelman väliarviointia
Alkuvuodesta
2013 opinnäytetyön tekeminen muodostui minulle ajankohtaiseksi.
Opinnoissani olin vahvasti valinnut harjoitteluitani ja opintojaksoja
sen mukaan, että pääsisin niissä lähelle minua kiinnostavia
aiheita kuten ihmisoikeuskysymykset, vieraat kulttuurit,
kansainväliset suhteet, siirtolaisuus ja järjestötyö.
Helmi-maaliskuun vaihteessa lähestyin SPR:n maahanmuuttajaohjelman
kehittämispäällikköä toiveenani päästä tekemään
opinnäytetyötäni yhteistyössä SPR:n kanssa. Minulla kävi tuuri,
sillä SPR:llä oli juuri meneillään väliarviointi, johon pääsin
mukaan. Neuvotellessamme mahdollisesta aiheesta maahanmuuttajaohjelman kehittämispäällikkö/ohjaajani vastasi minulle suurin
piirtein: ”Sähän voit
tehdä mitä vaan!”
Valinnanvaraa aiheista siis oli melkein liiaksikin. Kuitenkin lyhyen
neuvonpidon jälkeen päädyimme nykyiseen aiheeseen.
Opinnäytetyö Selvitys Suomen Punaisen Ristin maahanmuuttajaohjelman toiminnoista, toimintatodellisuuksista ja kehittämistarpeista valmistui osaksi vuoden 2013 Suomen Punaisen Ristin maahanmuuttajaohjelman väliarviointia. Opinnäytetyön tarkoitus oli syventää haastattelun avulla tietämystä piirien näkemyksistä ohjelman toimintamuodoista, vaikutuksista ja kehittämistarpeista sekä tehdä selvitystä piirien toimintatodellisuuksista. Selvitykseen kuuluu muun muassa alueellisen maahanmuuttajajakauman peilaaminen haastatteluihin.
Opinnäytetyön
aihe, piirien haastaminen tarkastelemaan omaa toimintaansa
yhdistettynä koko Suomen maahanmuuttajajakauman tarkasteluun, tuntui alusta alkaen todella inspiroivalta mutta myös laajalta ja
se olikin ensimmäinen kommentti puolestaan ohjaavalta lehtoriltani,
että: ”Muistathan, että
kyseessä on vain 15 opintopisteen kokonaisuus.”
Pidin myös siitä, että opinnäytetyöni linkittyi niin vahvasti työelämän tarpeeseen, mutta aika ajoin se tuntui myös hurjan vastuulliselta. Haastavaa oli myös
kirjoittaa niin, että sisältö palvelisi asiaan perehtyneitä SPR:n
työntekijöitä, mutta aukeaisi myös niin sanotusti tavalliselle
tallaajallekin.
Koen,
että opin prosessin aikana valtavasti
maahanmuuttopolitiikasta, järjestöjen rahoituskysymyksistä ja
järjestöjen tekemästä kehittämistyöstä, varsinkin sen hitaasta
ja prosessimaisesta kehityksestä. Pääsin perehtymään
moniin maahanmuuttoon liittyviin kirjoihin, artikkeleihin ja
tilastotietoon, lakiteksteihin ja erityisen mielenkiintoista oli tutustua SPR:n moniin tässä työssä käytettyihin
taustamateriaaleihin, kuten toimintasuunnitelmiin ja -kertomuksiin,
aikaisempiin väliarviointeihin ja arviointisuunnitelmiin. Arvostan
myös sitä, miten avoimesti järjestössä minut opiskelijana
otettiin vastaan ja pääsin esimerkiksi tutustumaan
monikulttuurisuustoiminnan kehittäjien ja toiminnanjohtajien
itsearviointeihin tai muistioihin, mitkä sisältävät tietoa, joka
ei ollut mitenkään julkista.
Ammatillisen
kasvuni näkökulmasta opinnäytetyö antoi minulle paljon. Tämä
tuntuu tällä hetkellä ehdottomasti teemalta, minkä parissa voisin
nähdä itseni työskentelevän. Opinnäytetyöprosessi sai minut miettimään monikulttuurisuutta ja myös suomalaisuuden
moninaisuutta ja näiden teemojen tärkeyttä yleisessä
keskustelussa; ehkä moninaisuuden näkeminen itsessään auttaa
näkemään sen myös muissa ja näin maahanmuuttajiakaan ei aina
pelkistetä vain yhdeksi tyypiksi. Olen oppinut omassa
työskentelyssäni kehittämään prosessimaisuutta, ajatusten
kypsyttelyä ja itsereflektointia. Oli mielenkiintoista huomata
maahanmuuttajaohjelmassa, miten olennaista on kyky reflektoida omaa
ja toisten toimintaa ja miten toivottavaa se myös on.
Kehittämiskohdat eivät tarkoitakaan samaa asiaa kuin
epäonnistumiset tai heikkoudet, vaan toiminnan suuntaamista ja
vanhasta viisastumista ja ovat kehittämistyön keskiössä.
On
ollut antoisaa päästä tavallaan yhden järjestön sisälle, mutta
silti ulkopuolisen tuorein silmin. Haastatteluihin minun oli helppo
mennä, sillä haastateltavat olivat asiantuntevia ja
vastaanottavaisia. Järjestön toiminnan kehittäminen on myös sen
työntekijöiden intressinä, joten uskon, että haastateltavat
olivat motivoituneita vastaamaan ja tuomaan äänensä kuuluviin.
Haastattelut
toteutettiin suurimmaksi osaksi parihaastatteluina. Menetelmänä oli
teemahaastattelun käyttö, jotta haastateltavilla olisi mahdollisuus
itsereflektioon. Aikataulullisten tai olosuhteiden määräämien
seikkojen takia suoritin myös muutaman yksilöhaastattelun, sekä
Varsinais-Suomen ja Satakunnan piiriä haastattelin sähköpostitse.
Kaiken kaikkiaan haastattelin parihaastatteluina piirien
toiminnanjohtajaa ja monikulttuurisuustoiminnan kehittäjää
Helsingin ja Uudenmaan, Savo-Karjalan, Kaakkois-Suomen ja Hämeen
piirissä. Lapin ja Österbottenin ruotsinkielisessä piirissä
haastattelut olivat kolmen hengen ryhmähaastatteluja. Ohjelman
kehittämispäällikköä ja Oulun toiminnanjohtajaa haastattelin
yksilöhaastattelulla. Kaiken kaikkiaan haastateltavia oli siis 18.
Tietoperustana
käytin paljon Tilastokeskuksen, Sisäasiainministeriön ja
Maahanmuuttoviraston julkaisuja sekä kirjallisuutta koskien
siirtolaisuutta, kansainvälistä oikeutta, monikulttuurisuutta ja
vapaaehtoistoimintaa. Sen lisäksi käytin paljon
maahanmuuttajaohjelman ja Suomen Punaisen Ristin omia dokumentteja
kuten edellisen väliarvioinnin tiivistelmä, laajentumissuunnitelma
tulevalle hankekaudelle, tapaamisten muistioita, toimintasuunnitelmia
ja –kertomuksia, maahanmuuttajaohjelman tilastoja sekä
monikulttuurisesta toiminnasta kertovia esitteitä. Kun aineistoa oli
jo näin paljon, haastatteluiden tehtävä oli lähinnä tarkentaa
joitain kohtia, ei niinkään tuottaa uutta tietoa. Keskeisimmät
opinnäytetyössäni saadut tulokset ovat piirien vastaukset liittyen
heidän omiin kehityskohtiinsa sekä ideat ja ehdotukset ohjelman
valtakunnalliseen kehittämiseen. Piirien omat kehityskohdat koskivat
pitkälti keinoja maahanmuuttajien innostamiseksi
vapaaehtoistoimintaan ja laajentumista yhä useampiin osastoihin.
Valtakunnalliset kehittämisideat liittyivät sisäisen ja ulkoisen
viestinnän kehittämiseen, yhteisen, mutta piirien yksilöllisyydet
huomioivan linjan löytyminen ja ohjelman valtakunnallisen
kattavuuden takaaminen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti